19 jaar en op naar Paaseiland! - Reisverslag uit Maipú, Chili van Hilde Jalink - WaarBenJij.nu 19 jaar en op naar Paaseiland! - Reisverslag uit Maipú, Chili van Hilde Jalink - WaarBenJij.nu

19 jaar en op naar Paaseiland!

Blijf op de hoogte en volg Hilde

22 Mei 2013 | Chili, Maipú

Ik heb alweer een tijd niks van mij laten horen, sorry! Mijn laptop is kapot, maar ik kan af en toe gelukkig de laptop van mijn gastouders gebruiken. Wel vervelend dat ie kapot is, maar ook wel fijn. Ik ga gewoon lekker op stad in plaats van de hele dag op de computer te zitten. Afgelopen tijd is er alweer veel gebeurd! Ik ben ondertussen van huis gewisseld, ik ben nu 19 jaar èn ik ben naar Paaseiland geweest!

De nieuwe familie waar ik nu in zit is heel fijn. Ik heb jonge ouders en een zusje van 15 jaar. In het begin was het natuurlijk weer even wennen, maar nu zit het helemaal goed! De dag voor mijn verjaardag ben ik van huis gewisseld, dus de eerste dag in mijn familie was gelijk de dag van mijn verjaardag. Dat was eventjes raar: verjaardag vieren met een familie die je nog niet echt kent. Maar ze hadden heel lief een taartje gekocht en kaarsjes erin gezet. Op mijn verjaardag ben ik uit lunchen geweest met Chantal en Kennedy, heel gezellig! Ik kreeg zelfs een gratis dessert en alle medewerkers hebben voor me gezongen, leuk! Die avond heb ik gelogeerd bij Kennedy, waar ik een heel lief cadeautje uit Nederland kreeg: een grote taart met een foto van Anke en Janneke erop met een brief erbij! Mijn lieve vriendinnen hadden contact gezocht met mijn vriendinnen hier, hoe leuk! De volgende dag had ik een verjaardagsfeestje. Mijn familie laat een heel mooi nieuw huis bouwen. Het is nog niet af, maar we konden daar wel gezellig feesten! In Nederland lag er nog sneeuw met mijn verjaardag, ik zat gewoon lekker buiten met mijn vrienden en families!

Verder ga ik hier nog steeds naar school, zo’n 2 a 3 dagen in de week. Dat is wel goed, want dat maakt het niet zo saai. In Chili laten alle scholen in hun laatste schooljaar een trui maken met de hele klas. Ik heb er ook één, met alle namen erop. Het is niet een trui die ik zo snel zou uitzoeken, maar ik vind het heel leuk om er ook eentje te hebben!
De andere dagen ga ik veel op stap met mijn vriendinnen. Heerlijk ergens lunchen, naar de bios, shoppen, musea bezoeken, indoor schaatsen, koken en logeren. Dus ik vermaak me wel! Mijn familie is ook erg leuk en wil altijd wel wat doen. Dus elk weekend gaan we wel ergens heen. En als we niks doen, gaan we naar het nieuwe huis. Daar hebben ze namelijk een hottub en een zwembad, dus dat is niet verkeerd om in de avond even lekker te rusten.
Tijdens de laatste Koninginnedag werd ik om 7 uur ’s ochtends door een kleine aardbeving wakkergeschud. Ik voel niet zo veel aardbevingen, dus het was toch wel weer eventjes schrikken. Ik heb helaas niet veel van Koninginnedag mee kunnen krijgen. Ik moest alle Chilenen toch wel even uitleggen hoe het zat met onze koninklijke familie en waarom wij een Argentijnse koningin hebben!

En toen was het eindelijk zover. Een reis waar ik heel veel over gedroomd heb werd nu echt werkelijkheid: Paaseiland! En dat met 50 andere uitwisselingsstudenten, ontzettend gezellig! Om 5 uur ’s ochtends moesten we op het vliegveld staan. Paaseiland is het meest afgelegen eiland van de wereld, dus het was zo’n dikke 5 uur vliegen! In de ochtend is het hier in Santiago erg koud, dus ik had een dikke trui aangedaan. Maar bij de eerste stap op Paaseiland begon ik al te zweten! Het was hier warm, een tropisch klimaat! We werden opgewacht door een vrouw met bloemenkransen en daarna werden we in 2 kleine busje vervoerd. Ik zat voorin, waar ik direct al vrienden werd met de buschaffeur. Hij vertelde me veel over Paaseiland. Ik kreeg direct een indruk hoe het daar was. Af en toe stond er ineens een groot beeld naast je. Daar staat Paaseiland bekend om: de grote mysterieuze hoofden, de Moai’s. De chauffeur groette elke minuut wel iemand, want dat eiland is bijna één grote familie, ze kennen iedereen! Paaseiland is zo groot als Texel, dus het was maar een kleine busreis naar het hotel. We hadden een prachtig hotel, een soort van huisjes bij elkaar. We waren de enige gasten, dus het was gewoon een exchangehotel geworden! Direct even in het zwembad gesprongen en daarna hadden we vrije tijd om het eiland te verkennen. In de avond verzamelden we ons bij een strandje waar je prachtig naar de sterren kon kijken. We waren net optijd terug in het hotel, want het begon in één keer ontzettend hard te regenen! Jammergenoeg heeft het de dag daarna ook nog veel geregend, maar doordat het warm was konden we gewoon in korte broek op stap. Onze gids heeft veel verteld over Paaseiland en we hebben allemaal mooie grote Moai’s gezien! Ik herkende zelfs foto’s van internet, maar nu zag ik het in het echt, hoe gaaf haha!
Op Paaseiland zijn niet veel bomen, ze zijn tijden geleden allemaal neergehaald. Dus we hebben ook kleine boompjes geplant, zo’n 200! Daarna gingen we door naar een school. Iedereen had iets leuks of handigs voor de kindertjes gekocht, zoals speelgoed of knipjes voor in het haar. Deze kleine dingetjes zijn op het eiland heel duur voor de bewoners, omdat alles geimporteerd moet worden. Op de school werd er voor ons gezongen, gedanst en konden we even met de kleintjes spelen.
Ook zijn we de vulkaan opgeklommen. Ik ben er wel achtergekomen dat ik echt geen conditie meer heb zeg, pfoee.. Maar het was het waard, het uitzicht was prachtig. En in de krater van de vulkaan ligt een groot mooi meer.
De volgende dag gingen we op de fiets over het eiland. Ik fietste lekker rustig de bergen op en stopte af en toe om wat foto’s te maken. En na een lange trip eindelijk de berg af, zo’n 10 minuten niet trappen en alleen maar naar beneden racen! We kwamen aan bij een heel mooi strand waar we ook al eerder waren geweest. Wit zand, palmbomen, heel helder water en Moai’s op de achtergrond, heel bijzonder! Heerlijk gezwommen en gechilld met alle uitwisselingsstudenten. Wauw, wat ga ik die mensen missen zeg!
De laatste avond hadden we een show met de traditionele dansen van Paaseiland. Leuk om te zien, zeker omdat ik deze dans ook al een keer gedanst had in september op school! Af en toe werden we ook nog uit het publiek geplukt en moest je maar met je heupen gaan draaien met een Paaseilander met heel weinig kleren haha! Het leverde grote lol op, maar de show was heel erg leuk en mooi! We zijn na de show ook nog naar een disco geweest, waar we met z’n allen even lekker los konden gaan. Hier werd ook nog weer een show gegeven.
De laatste dag gingen we terug naar school en hebben we daar geholpen met verven. Ondertussen ging er nog een leraar wat gitaar spelen en gingen allemaal weer met onze heupen los, heel leuk!
En toen moesten we het vliegtuig alweer in. Volgens mij wou niemand al terug, want we hadden een geweldige en gezellige trip gehad!

Volgende week ben ik hier alweer 10 maanden, nog maar anderhalve maand te gaan. Hoe dichterbij het komt hoe meer ik er zin in heb om naar huis in Nederland te gaan. Maar er staan nog veel leuke dingen in de planning, dus ik blijf nog even hier genieten!

  • 22 Mei 2013 - 22:36

    Sylvia Bakker:

    Hallo Hilde,
    Wat leuk al die reisverslagen . Ik heb er nog wat van je gelezen. Volgens mij heb je de tijd van je leven daar. Nog gefeliciteerd met je verjaardag en ik wens je nog een fijne tijd daar in Chili.
    Groeten
    Sylvia Bakker

  • 22 Mei 2013 - 22:52

    Nicht Kristien :

    Hoi lieve Hilde,

    Wat een prachtig verhaal....
    Je hebt nog steeds de tijd van je leven.
    Geniet nog maar lekker van de komende anderhalve maand.
    En dan kunnen wij weer met jou knuffelen.

    Liefs van ons!!!

  • 22 Mei 2013 - 22:53

    Nicht Kristien :

    En nog gefeliciteerd met je broer......

  • 24 Mei 2013 - 08:03

    Hans:

    Hoi Hilde, wat leuk dat je weer een reisverslag hebt gemaakt. Wat mooi, Paaseiland!
    Daar zou ik zelf ook wel naartoe willen!!!

  • 24 Mei 2013 - 13:08

    Danielle:

    Wat weer heerlijk om even over je leventje te lezen Hil! Damn, miss you! Kan niet wachten om je door die deuren te zien komen op schiphol!
    Big hugs, Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Santiago de Chile

Actief sinds 09 Juli 2012
Verslag gelezen: 1082
Totaal aantal bezoekers 29733

Voorgaande reizen:

26 Juli 2012 - 13 Juli 2013

High school in Chili!

Landen bezocht: